De laatste jaren is er een trend op het gebied van online boodschappen doen. Niet alleen supermarkten zien hun online omzet groeien, ook andere bedrijven met innovatieve ideeën groeien als paddenstoelen uit de grond. Een belangrijk voorbeeld hiervan is de maaltijdbox.

Online boodschappen doen

In 2016 heeft Multiscope onderzoek gedaan naar de populariteit van maaltijdboxen. Daaruit is gebleken dat inmiddels één op de tien Nederlanders al wel eens een maaltijdbox heeft besteld.

Voordelen online boodschappen doen

Bovenop de bovenstaande voordelen van online boodschappen doen, biedt de maaltijdbox nog extra voordelen. Volgens het marktonderzoek van Multiscope zijn gemak, variatie en inspiratie de belangrijkste voordelen de maaltijdbox.

Nadelen online boodschappen doen

Online boodschappen doen brengt ook nadelen met zich mee. Het niet zelf kunnen uitzoeken van de versproducten is voor consumenten een belangrijk argument om geen online boodschappen te doen. Dit zorgt ervoor dat online food retailers vertrouwen moeten winnen van de consument. De belangrijkste manier om het vertrouwen te winnen is door simpelweg kwaliteit te bieden en dit ook goed te communiceren. Het tonen van positieve reviews is een effectieve manier om het vertrouwen te laten toenemen. Daarnaast is het belangrijk dat klanten gebruik kunnen maken van goede service. De ‘angst’ om geen verse producten binnen te krijgen, kan worden weggenomen door gratis oplossingen te bieden wanneer klanten een minder vers product aantreffen.
Online boodschappen doen brengt ook nadelen met zich mee. Het niet zelf kunnen uitzoeken van de versproducten is voor consumenten een belangrijk argument om geen online boodschappen te doen. Dit zorgt ervoor dat online food retailers vertrouwen moeten winnen van de consument. De belangrijkste manier om het vertrouwen te winnen is door simpelweg kwaliteit te bieden en dit ook goed te communiceren. Het tonen van positieve reviews is een effectieve manier om het vertrouwen te laten toenemen. Daarnaast is het belangrijk dat klanten gebruik kunnen maken van goede service. De ‘angst’ om geen verse producten binnen te krijgen, kan worden weggenomen door gratis oplossingen te bieden wanneer klanten een minder vers product aantreffen.

Verandering in klantcontact

De verschuiving van het doen van fysieke boodschappen naar online boodschappen, zorgt voor een verandering in het klantcontact. Klanten die de supermarkt bezoeken kunnen hun vragen stellen aan het winkelpersoneel. Online klanten hebben andere kanalen nodig om hun vragen te stellen. De inhoud van de vragen verschilt ook, denk hierbij aan vragen over levertijden en bezorgkosten. Het stellen van vragen aan winkelpersoneel kan online worden vervangen door het inzetten van chat. Naast de chat is het ook belangrijk dat klanten telefonisch terecht kunnen met hun vragen. ContactCare ondersteunt verschillende organisaties in de online foodbranche. Graag lichten we deze cases kort toe:

Marley Spoon

Marley Spoon is een snelgroeiende scale-up die op abonnementsbasis foodboxen verkoopt. Sinds 2015 maakt Marley Spoon gebruik van de Telefoonservice van ContactCare. Door de samenwerking wordt de telefonische overflow opgevangen en worden de klanten van Marley Spoon ook op drukke momenten en buiten vaste kantoortijden om professioneel te woord gestaan.

Fruit.nl bezorgt fruitboxen op abonnementsbasis bij consumenten en zakelijke klanten. ContactCare is vanaf de start betrokken bij de klantenservice. Fruit.nl onderscheidt zich met een goede service, daarom is bereikbaarheid en een sterke klantgerichtheid essentieel in de bedrijfsstrategie. ContactCare biedt hierin ondersteuning middels Telefoonservice.
Lees hier de volledige klantcase van Fruit.nl.

Effectieve outbound campagne

In de online markt rondom food zijn abonnementen erg belangrijk. Op deze manier wordt er een vaste klantenkring opgebouwd en wordt het inkopen van de verse producten makkelijker gemaakt. Veel bedrijven in deze branche verleiden klanten met eenmalige boxen. Uit outbound projecten die ContactCare in het verleden heeft uitgevoerd is gebleken dat het nabellen van deze klanten een effectieve manier is om deze klanten te overtuigen om een abonnement af te sluiten. Op deze manier helpt ContactCare bedrijven zowel met het tevreden houden van bestaande klanten als het activeren van slapende klanten.
De marketingwijsheid dat het behouden van een bestaande klant 5-7 keer zo effectief is als het werven van een nieuwe klant, geldt in de food abonnementen-branche misschien nog wel sterker. De concurrentie is moordend en er zijn grote marketingbudgetten nodig om klanten te overtuigen van ‘het nieuwe boodschappen doen’. Daarom is het voor organisaties in deze branche extra belangrijk om slapende klanten te activeren en op deze manier met een relatief klein budget de omzet te verhogen.

Advies over het inrichten van uw klantcontact?

Bent u op zoek naar een oplossing voor uw klantcontact? Wij zetten graag onze expertise in om vrijblijvend met u mee te denken over het inrichten van uw klantenservice of het inrichten van een outbound campagne.
Een team op afstand inschakelen om bereikbaarheid te optimaliseren? Kiest u voor versterking om aandacht te geven aan iedere kiezer?