Tips vanuit PostNL: Piekdrukte tijdens de eindejaarssprint

vr,nov 2020

De drukte periode van het jaar voor E-commerce- en postorderbedrijven is aangebroken. Black Friday, Sinterklaas, kerst en Nieuwjaar staan om de hoek, wat betekent dat er volop pakketjes worden besteld. Top drukte dus! 

PostNL deelt een paar mooie tips om ervoor te zorgen dat alles ondanks de topdrukte gesmeerd blijft lopen, klanten op tijd worden gediend en het op de werkvloer gestroomlijnd blijft. Wij delen graag de tips van PostNL met jullie en ook wij vanuit ContactCare hebben nog wat eraan toegevoegd.

1. Investeer in meer capaciteit

In de tijd van topdrukte wil je natuurlijk dat het logistiek goed loopt, alle netwerken de drukte aankunnen en klanten snel worden bediend wanneer zij vragen hebben. Breng dus goed in kaart wat je denkt nodig te hebben in tijden van topdrukte. Zijn dat extra klantenservice medewerkers, freelance IT professionals die de service draaiende houden of meer magazijn medewerkers? Zorg ervoor dat de troepen klaar staan in de laatste weken van het jaar om de capaciteit te kunnen opschalen.

2. Op tijd bestellen

Veel online webshops hebben de garantie vandaag besteld, morgen in huis! Maar gaat dat ook lukken in topdrukte? Waarschijnlijk niet. Beloof dus niets wat je niet kan waarmaken en zorg er juist voor dat klanten hun pakjes op tijd bestellen en vermeld dit op je website. Bijvoorbeeld bestel voor 2 december je Sint cadeau om het op tijd geleverd te krijgen. Verstuurt jouw bedrijf via PostNL? Dat is dat ook nog een voorwaarde vanuit hen.

 

Benieuwd hoe druk het is?

Bekijk de drukteverwachting voor de eindejaarsperiode 

 3. Verleng het retourtermijn

Einde van het jaar zijn alle postorder bedrijven al enorm druk om alle bestelde pakketten zo snel mogelijk te leveren. Het helpt daarom als je als E-commerce bedrijf je retourtermijn in deze tijd verlengt. Zo zorg je ervoor dat de klanten in ieder geval op tijd hun bestelling krijgen en kunnen zij wanneer niet tevreden het product in het nieuwe jaar eventueel terugzenden.

4. Doe het samen!

Het is voor iedereen topdrukte in deze tijd van het jaar dus doe het samen en help elkaar waar het kan door het volgen van deze tips. Zo kan hopelijk iedereen “een beetje” uitgerust de feestdagen in!

Checklists & Tips

Checklist: Klaar voor de feestdagen

Wij denken graag mee met ondernemend Nederland. Ben jij helemaal klaar voor Black Friday, Cyber Monday, Kerst en Sinterklaas? Deze checklist helpt jou op weg om een feestje van deze feestdagen te maken. En hij zorgt ervoor dat jij er volgend jaar nog meer uit kunt halen! Succes!

Checklist & Tips

Tips&Tricks voor klantcontact tijdens de feestdagen

Het feestseizoen breekt weer aan. Met deze tips zorg jij ervoor dat je er goed voorbereid in gaat. Zorg ervoor dat je weet wat er op je afkomt. En zorg voor een goede mix aan kanalen waar je informatie kwijt kunt. Met deze tips ben je er, zowel voor, tijdens en na de feestdagen, klaar voor. Succes!

10 tips voor een killer van een telefoongesprek

10 tips voor een goed telefoongesprek

Laatste nieuws

user icon