Tijdens een partnerdag van WebshopHeroes lopen we Lucas Freriks tegen het lijf. Hij vertelt ons over Sooqr als zoekfunctie voor webshops. Inmiddels helpt Sooqr klanten van ContactCare met een zoekmachine-evaluatie en maakt de zoekfunctie miljoenen inhoudelijke artikelen doorzoekbaar. Wij omarmen deze klantvriendelijke én webshopvriendelijke tool. In dit interview staat Lucas ons te woord.

Interview zoekbalk manager

Iedereen is op zoek naar een ongeëvenaard serviceniveau

Hoe is Sooqr ontstaan?
“Ooit werkten de grondleggers van Sooqr bij webbureau Websight in Hilversum. Ze werkten samen met Phonehouse. Phonehouse gaf aan dat ze iets wilden met een zoekfunctie binnen hun website, maar geen aanbieder konden vinden die zou kunnen leveren wat zij als organisatie beoogde. Uit eigen onderzoek bleek dat 95% van de online zoekopdrachten een ander resultaat presenteerde dan gewenst. De webdevelopers namen het initiatief en gaven aan software voor een zoekfunctie te willen bouwen. Ze werkten een sterk algoritme uit. Phonehouse enthousiast… wij enthousiast. Op dat moment wilden we verder en sinds 2015 staat het merk Sooqr op eigen benen.”

Start-up af dus, hoe bevalt dat?
“Ja, we zitten net in de doorgroeifase. We hebben gewerkt aan de interface, personalisatie en slimme hulpmiddelen voor Sooqr als zoekfunctie. Sooqr is in mum van tijd gegroeid en heeft daarbij geïnvesteerd om marktaandeel te kunnen veroveren. Dat is gelukt, ons business model is gevalideerd. We zijn geen product meer, we zijn een bedrijf met een groeiend team en aantal klanten. Nu willen we verder groeien, we zijn namelijk nog lang niet waar we willen zijn. We werken niet voor niets in dollars. Laat ik zeggen dat we voor Nederlandse begrippen startup-af zijn maar internationaal gezien staan we aan de vooravond van wie weet, evenveel succes.”

Op welke manier voegt Sooqr waarde toe aan online webwinkels?

“Sooqr is ontwikkeld om de vindbaarheid te optimaliseren voor zowel consumenten als bedrijven. Klanten kunnen exact vinden waar ze naar op zoek en krijgen resultaat te zien zonder op de enter-knop te hoeven duwen. Dat is winstgevend omdat je klanten wint als je zoekfunctie snel werkt. Onderzoek heeft aangetoond dat iedere extra zoek-seconde zorgt voor een verlies van 1/3e van klanten. Sooqr draagt daarnaast bij omdat je als ondernemer kunt aansturen op bepaalde zoekopdrachten. Stel je voor dat een specifiek merk binnen je collectie veel oplevert, zou je aan kunnen geven dat je wilt dat dit merk hoger getoond wordt in een zoekoverzicht dan andere merken.”

Wat is je bewijs dat Sooqr conversie verhoogt?

“Er is eigenlijk geen voorbeeld van een klant die zijn conversie niet ziet stijgen zodra hij Sooqr gaat gebruiken. Laat ik zeggen dat onze zoekmachine in 95 procent van de gevallen een winst- in plaats van kostenpost is. Sommige klanten zien hun conversie met twee- tot driehonderd procent stijgen. Op dit moment stijgt de conversie van een klant gemiddeld met tien procent. De conversie wordt gemeten in het aantal orders ten opzichte van het aantal zoekopdrachten. Ook zien we ook een stijging in orderwaarde en pageviews. Samen met onze klanten komen we namelijk tot de conclusie dat er meer wordt gekocht en dat het aantal pageviews toeneemt, in plaats van dat een bezoeker afhaakt.”

Wat is de stip aan Sooqr’s horizon?

“Ons grote doel? We willen wereldwijd zoekmachine nummer één worden. Het is ambitieus maar realistisch, zolang we zo snel en relevant blijven als we nu zijn. De nummer-een-formulering werkt goed binnen onze organisatie. Sooqr kan zich aan de hand van het grote doel beter positioneren, we kunnen korte termijn doelen stellen die bij het lange termijn doel passen en zelfs in gesprekken met een sollicitant merken we dat we concreet kunnen vertellen over de toekomst van ons bedrijf.”

Op zoek naar collega’s dus. Hoe zit jouw toekomst bij Sooqr er uit?

“Ik denk dat er een rol voor me weggelegd zou kunnen zijn als Head of Sales en Marketing. Er zijn nog zoveel opportunities bij Sooqr en daarbij heb ik inmiddels de bagage om aan te kunnen sturen. Dat komt doordat ik deel uitmaak van het bedrijf sinds dat het officieel gestart is onder de huidige naam. Er wordt wel eens geroepen: “Lucas, jij bent onze allereerste afschrijving”. Het is een voordeel dat ik het karakter van de organisatie ken. Wie weet… ga ik de kar trekken aan de andere kant van de oceaan. Dat zou in ieder geval passen bij ons grote doel.”

Je omarmt het karakter van Sooqr. Waar ben je het meest trots op?

“Op ons support en het contact dat we met klanten hebben. We willen snel kunnen schakelen voor iedere klant waarbij we iedereen persoonlijk te woord staan. Nu we zo groeien, is het zo belangrijk dat we als bedrijf stilstaan bij dit persoonlijke contact met Sooqr’s klanten. We willen groeien en tegelijkertijd voorkomen dat klantcontact een automatisch proces wordt met een koud karakter. Daarom monteren we online video-tutorials die worden gebaseerd op veelgestelde vragen. We zorgen voor maatwerk berichtgeving richting onze klanten. We hebben dankzij onze systematiek steeds meer inzicht in de persoonlijke voorkeuren van een klant. Zo worden de gebruikers van Sooqr eigenlijk steeds tevredener waardoor we indirect iets minder eerstelijns supportvragen krijgen. Ook willen we in de toekomst meerdere klanten tegelijk vertellen over Sooqr tijdens trainingsdagen. Al met al zal er steeds vaker sprake zijn van kwalitatief in plaats van kwantitatief contact met onze opdrachtgevers. We gaan slim om met klantvriendelijkheid.”