Elke ondernemer wilt optimaal communiceren met zijn klanten tegen de laagst mogelijke kosten. Slimme technische innovaties kunnen een goede manier zijn om efficiënter te communiceren en beter aan te sluiten op de verwachting van klanten. Wij geven je 3 tips waarmee je direct de klantenservice verbetert.

Tips klantenservice verbeteren

Op deze manieren gebruik je technische innovatie om je klanten tevreden te houden op een slimme manier:

Het juiste technische communicatiekanaal voor de juiste klantgroep

Eigenlijk is er geen echt excuus meer om je verschillende klantgroepen niet te benaderen via het door hen geprefereerde communicatiekanaal. E-mail, Whatsapp, Social Media, een eigen chatbot, of gewoon een callcenter, het ligt allemaal binnen handbereik. Dit wil niet zeggen dat je per se alles moet gebruiken. Denk kritisch vanuit de Buyer Persona na over de customer journey van de klant: Wanneer, waarom en hoe neemt hij of zij contact op? Schrijf dit uit en bedenk welke kanalen aansluiten bij de verwachting van de klant.

Aandacht en empathie voor de klant met klantdata tools

In de afgelopen jaren hebben verschillende onderzoeken aangetoond dat het gebrek aan empathie van klantcontactmedewerkers de voornaamste reden is dat klanten gefrustreerd raken. De realiteit is dat klantenservice medewerkers vaak moeten werken volgens een vast protocol opgelegd door de werkgever. Nieuwe technologie biedt je medewerkers de mogelijkheden om sneller meer informatie op te vragen over klanten en contactaanvragers, waardoor men een beter en persoonlijker beeld krijgt van de mens aan de andere kant van de lijn. Deze kennis over de persoon en customer journey vergroot de empathie – en klantenservicemedewerkers kunnen beter inspelen op vragen en problemen.

Zet technieken in waarmee je klant zichzelf kan helpen

Klanten houden er niet van om hulp te vragen – en uit onderzoek blijkt dat 67% van consumenten hun vragen aan bedrijven en organisaties zelf kunnen oplossen zonder contact op te hoeven nemen, mits je als bedrijf een website hebt met een goede F.A.Q. pagina. Het getuigt van een goede klantenservice wanneer je klanten de mogelijkheid biedt om zoveel mogelijk zelfredzaam te zijn. Wees dus gul met het duidelijk delen van relevante informatie: contactgegevens, openingstijden en beleid. Je kunt je klantdoelgroepen ook helpen aan relevant informatie door middel van blogs, webinars, video’s, infographics en andere media. Je ontwikkeld je brand daarmee ook direct als thought leader binnen je branche.

De ene organisatie laat meer van bovenstaande mogelijkheden toe dan de andere organisatie. Maar hoe je het ook wendt of keert: de technologische kansen om klantcontact persoonlijker en efficiënter te maken liggen voor handen.
En alles begint en eindigt met een klant die zich wel of niet gehoord voelt.

Neem contact op voor een vrijblijvend advies over welke technische oplossingen het beste passen bij jouw klanten en bij jullie organisatie.