Gemotiveerd het nieuwe jaar in! Hoe doe je dat?

wo,dec 2020

2021 nadert en vele organisaties kijken terug op een bewogen jaar. Het Coronavirus heeft afgelopen maanden veel veranderd in zowel ons privé- als werkleven.

De dagelijkse routine werd compleet anders, je thuis werd ook je kantoor en wellicht heb jij zelfs maanden met kind(eren) om je heen gewerkt. Grote kans dat  je zowel de struggles als de grote voordelen van de Corona crisis hebt ervaren. Geen uren lange files meer of overvolle treinen in de morgen, geen verplichtingen meer waar je bij moet zijn en extra veel tijd thuis met je dierbaren. Maar de gezellig maandagmorgen momenten bij het koffiezetapparaat vielen ook weg, de vrijdagmiddagborrels en het fysieke contact. Positiviteit is the key tot vele inzichten. Ooit zei Obama al YES, WE CAN! En daar had hij gelijk in. Als je wilt kan je alles bereiken en doen. Daarom gaat ContactCare 2021 met een positieve drive het nieuwe jaar in “WE CAN DO”. Want we kunnen allemaal onze dromen waarmaken, blijven groeien,  innoveren en in oplossingen denken. Ook in de wat lastigere tijden. Vind je het af en toe lastig om positieve kanten in te zien in zowel je privé als werkleven? Wij delen graag drie Tips & Tricks met je.

Tip 1. Rationeel Emotieve Therapie (RET)

Ken je al de RET methode? Deze therapie  is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Albert Ellis.  De methode is ontwikkelt omdat DR. Albert vond dat er te vaak werd gekeken naar de situatie die stress zou veroorzaken terwijl we meer naar onze eigen gedachte moeten kijken als we stress ervaren.  Niet de situatie geeft ons stress de gedachte aan de situatie maakt dat wij een (grote) vorm van stress kunnen ervaren. RET is opgebouwd uit verschillende stappen wat ervoor zorgt dat je gedachtes goed in kaart worden gebracht. Er wordt onderscheid gemaakt tussen waarneming, interpretatie en evaluatie. Bij waarneming breng je de feitelijke situatie in kaart, bij interpretatie wordt betekenis gegeven aan de situatie (kan waar of niet waar zijn) en bij evaluatie geef je waardering die vervolgens toegekend wordt aan een interpretatie gedachten over gebeurtenissen die een emotionele lading geven.

Rationeel Emotieve Therapie

Tip 2. Boekentip: Beren op de weg, spinsels in je hoofd

Wil je meer over bovenstaande RET therapie leren. Dan raden wij je het boek Beren op de weg, spinsels in je hoofd aan geschreven door Drs. Theo IJzerman. Het leert je omgaan met emoties op je werk. Vaak geef je de situatie de schuld van je stress en emoties. Maar hoe vervelend ook. De stress die je ervaart ligt nog vaker aan jezelf.  De beste tip uit dit boek delen we vast met je! Een manager van emoties heeft zichzelf in de hand.

Tip 3. Zet beiden hersenhelften aan

Als je een creatieve baan hebt laat je jouw rechterhersenhelft hoogstwaarschijnlijk al de hele dag op volle toeren draaien. Maar het grootste deel van Nederland werkt voornamelijk met zijn linkerhersenhelft waar je analytische vermogen zit en je rationele denken. Je rechterhersenhelft wordt wellicht niet of nauwelijks geprikkeld op een dag. Maar daar kan je zelf heel gemakkelijk verandering inbrengen. Zorg dat je zeker 1 keer per week iets creatiefs doet. Dit kan zijn muziek maken, tekenen of schilderen, je eigen kleding maken en nog veel meer. Het prikkelen van je rechterhersenhelft zorgt ook nog eens voor ontspanning.

Tip 4. Bewegen, bewegen en nog eens bewegen

We weten allemaal al hoe belangrijk beweging is voor ons brein en ontspanning. Grote kans dat jij elk nieuwjaar zegt volgend jaar ga ik meer bewegen en in mijn pauzes wandelen. Voor 2021 zeggen wij opnieuw tegen je! You CAN DO it! Maar waarom is bewegen nou zo ontzettend belangrijk? Het is bewezen dat onze hersenen ook echt beter gaan functioneren als we met regelmaat
bewegen.  Vooral vooral de ‘executieve functies’ van onze hersenen verbeteren: het vermogen tot initiatief nemen, zaken plannen, impulsen beheersen en zelfregulatie. Kom dus je stoel uit, wandel tussen de middag, ga sporten na werktijd en pak voor de boodschappen de fiets. Je zult merken dat werken ook beter gaat!

Brochure

Klantenservice

Op iedere klantvraag een passend antwoord! Al 10 jaar lang leveren we persoonlijke, merk-waardige klantenservice voor grote en kleine organisaties. In deze brochure lees je hoe wij jou helpen naar tevreden klanten.

DOWNLOAD BESTAND

Laatste nieuws

Mis geen enkele update

Volg ons op LinkedIn

user icon