De feestdagen staan voor de deur! De zakken van Sinterklaas moeten weer gevuld worden, de pakjes nemen plaats onder de kerstboom & met Nieuwjaar willen we allemaal een stralende nieuwe outfit aan, wat betekend dat er erg veel besteld wordt in deze perioden. Vooral nu!

Het COVID-19 virus heeft helaas nog niet ons land verlaten en de norm is blijf zoveel mogelijk thuis! Normaliter is bestellen al erg fijn in deze drukke tijd van het jaar, maar met alle maatregelen om Corona zo snel mogelijk in de greep te krijgen is bestellen ook nog eens de meest veilige manier van shoppen! En nu Sinterklaas weer in het land is zal er nog meer worden besteld. Uit een onderzoek van ING gaf namelijk 23% van hulpsinten aan digitaal te shoppen voor cadeaus. In 2018 was dit 18%. Dit jaar, vooral met de corona maatregelen kunnen we wederom een stijging verwachten online. Wat natuurlijk betekent dat dit jaar klantenservice afdelingen het nog drukker gaan krijgen. Met deze 4 tips maak je er een feestje van! Bij personeel betekent blije klanten.

Tip 1 Deel succesverhalen

Het is altijd goed om van elkaar te leren en elkaar feedback te geven. Maar het is ook leuk om met elkaar je succesverhalen te delen. Heeft jouw klant met een glimlach van oor tot oor opgehangen? Deel met je collega’s waarom dit was. Bood jij net even dat extra stukje service aan? Of maakte je een grapje tijdens het gesprek wat het gesprek wat luchtiger maakte? Deel dit met je collega’s en leer van elkaars successen. Het is een gratis cadeautje naar je collega’s toe!

Tip 2 Maak op tijd de planningen

De feestdagen is een drukke periode waarbij iedereen vol zit met leuke en gezellige activiteiten. Zoom kerstdiner met vrienden of het inpakken en schrijven van gedichten samen met je familie. De planningen zijn vol, zowel in privésferen als op werk. Zorg dus dat alle medewerkers op tijd hun rooster hebben en houdt rekening met wensen en behoeftes. Heeft je medewerker al een paar jaar geen kerst kunnen vieren, omdat hij/zij is ingedeeld en geeft iemand anders totaal niet om de feestdagen? Plan het dan zoveel mogelijk naar deze behoeftes in. Zo weet je zeker dat iedereen met een vrolijke vibe naar werk komt!

Tip 3 Plan een feestelijk moment met je personeel

Dit jaar zal het helaas niet mogelijk zijn om op kantoor een samenkomst te plannen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je geen feestelijk moment met je werknemers kan plannen. Denk aan een video-call kerstontbijt of een digitaal Sinterklaasfeest waarbij iedereen een gedicht voor elkaar opleest (dit wordt bij ContactCare bijvoorbeeld georganiseerd). Bakje pepernoten erbij of breng een kerstontbijt bij iedereen langs en je maakt de digitale samenkomst tot een sfeervol moment. Te druk in november of december voor dit moment? Plan het dan in het nieuwe jaar en vier met elkaar dat je de drukke maar succesvolle feestdagen periode afsluit!

Tip 4 Verwen je personeel een beetje extra

Krijgen ze veel klanten aan de lijn over verkochte spullen? Laat je personeel zelf ook wat leuke producten testen. Zo weten ze niet alleen de klant van goed advies te voorzien, maar het is ook nog eens erg leuk voor je medewerkers. Verder staan de feestdagen bekend om lekker eten. Leg als verrassing een chocolade kerstkransje in de ochtend op het bureau met een persoonlijk kaartje (mits er op kantoor wordt gewerkt) of stuur iedereen een digitale kerstkaart. Een kleine attentie is een groot gebaar!

Meer weten over een uitstekende klantenservice tijdens de feestdagen en dat alles vlekkeloos verloopt? Lees hier dan gauw verder.

Tips&Tricks voor klantcontact tijdens de feestdagen

Het feestseizoen breekt weer aan. Met deze tips zorg jij ervoor dat je er goed voorbereid in gaat. Zorg ervoor dat je weet wat er op je afkomt. Zorg er daarnaast voor dat je een goede mix aan kanalen hebt waar je informatie kwijt kunt. Met deze tips ben je er, zowel voor, tijdens en na de feestdagen klaar voor. Succes!