Uw klantenservice bereikbaar maken middels een gratis 0800 nummer, een uitkomst om uw klanten écht centraal te stellen. Is deze uitkomst eenvoudig te verwezenlijken of vraagt het om een enorm klantenservice-budget? We zetten de kosten op een rij, zodat u zelf kunt bepalen of de voordelen van een 0800 nummer opwegen tegen de investeringen.

Wat kost het om gratis bereikbaar te worden ft

Kort of lang 0800 nummer?

Een 0800 nummer is beschikbaar in een korte (0800-1234) of standaard versie (0800-123456). Een standaardnummer is voordeliger in aanschaf dan een kort servicenummer.

Opbouw van de kosten

De kosten van een 0800 nummer bestaan uit vaste en variabele elementen. Daarnaast brengt de ACM (Autoriteit Consument & markt) kosten in rekening voor toezicht op en verstrekking van 0800 nummers. Deze cijfers vindt u eveneens op de pagina tarieven. Op de huidige pagina lichten we de vaste en variabele elementen toe.

Eénmalige kosten

Voor de aanschaf van een 0800 nummer en de aanvraag bij het ACM betaalt u eenmalig. In totaliteit gelden onderstaande bedragen als investering bij de aanschaf van een 0800 nummer:

  • Kort nummer: €250 (ContactCare) + €80 (ACM) = €330
  • Standaard nummer: €45 (ContactCare) + €26 (ACM) = €71

*op dit moment hebben we een aanbieding: u betaalt geen aansluitkosten bij de aanschaf van een lang servicenummer.

Vaste kosten per maand

ContactCare stelt een servicenummer beschikbaar voor een maandbedrag van €38, ongeacht het type nummer (standaard of kort). Daarnaast brengt ACM jaarlijks een bedrag in rekening voor het toezicht op de 0800 nummers. Om de kosten overzichtelijk te maken, delen we dit ACM-bedrag door twaalf, zodat het deel uit gaat maken van de maandelijkse abonnementskosten. In totaliteit gelden onderstaande bedragen als vaste kosten:

  • Kort nummer: €38 (ContactCare) + €3,42 (ACM) = €41,42
  • Standaardnummer: €38 (ContactCare) + €1,17 (ACM) = €39,17

Variabele kosten

De variabele kosten zijn afhankelijk van het aantal telefoongesprekken en de duur van gesprekken. Voor een gesprek geldt een starttarief van €0,04, een minuuttarief van €0,06 en een toeslag van €0,15 per gesprek voor oproepen vanaf mobiele devices. Dit geldt voor zowel korte als standaard servicenummers.Een bedrijf besluit zijn klanten gratis telefonische klantenservice te bieden middels een 0800 nummer. Hoe ziet dat er financieel uit?

Anderhalf jaar geleden richtten drie compagnons een webshop op. De zaken lopen inmiddels zo goed dat ze ongeveer honderd telefoontjes per week ontvangen. De drie heren vinden service en bereikbaarheid erg belangrijk en besluiten een kort 0800 nummer in te zetten zodat hun klanten gratis gebruik kunnen maken van telefonische klantenservice en verkoopadvies. De telefoongesprekken duren gemiddeld drie minuten waarbij zestig procent van de telefoontjes worden gepleegd vanuit een mobile device.
Dit komt neer op:

  • een éénmalige investering van €330 (€250 ContactCare + €80 ACM)
  • vaste maandelijkse kosten van €41,42 (€38 ContactCare + €3,42 ACM)
  • Variabele kosten per maand van €133,33  (100 gesprekken per week > 430 gesprekken per maand waarbij de gemiddelde gespreksduur = 3 minuten)
Starttarief 430 minuten x €0,04 €17,20
Toeslag mobiele devices Van de 430 gesprekken is 60 procent gevoerd vanaf een mobiele device
= 258 mobiele gesprekken.
258 gesprekken x €0,15 toeslag =
€38,70
Gemiddelde variabele kosten per maand €17,20 (starttarief gesprekken) + €77,40 (som van kosten per minuut) + €38,70 (toeslag mobiele devices) = €133,33
Totale maandelijkse kosten €41,42 (vast) + €133,33 (variabel) = €174,75

Specifiek voorbeeld bekijken

Uw bedrijf een 0800 nummer?

Het aanbieden van een servicenummer biedt verschillende voordelen:

  • U verlaagt de drempel voor uw (potentiële) klanten om contact met u op te nemen.
  • Vergroot het aantal conversies door klanten die twijfelen een laagdrempelige mogelijkheid te bieden om verkoopadvies te krijgen.
  • Het is goed voor de uitstraling van uw organisatie, een 0800 nummer oogt professioneel en klantvriendelijkheid.

Het bereiken van deze voordelen vraagt om een investering, maar de grootte daarvan hangt voor een groot deel af van het aantal binnenkomende telefoongesprekken. Daardoor is het inzetten van een 0800 nummer niet alleen weggelegd voor enorme multinationals, maar ook voor MKB’ers die klantvriendelijkheid hoog in het vaandel hebben staan. Wilt u vrijblijvend advies over het inzetten van een servicenummer voor uw organisatie? Neem dan gerust contact met ons op!