Een filmpje uit Denemarken.. laat zien hoe verschillend we zijn als mens en waarom het juist deze verschillen zijn die een groep kunnen creëren. Onafhankelijk van afkomst, taal, ontwikkeling en ervaring: uiteindelijk maken we allemaal deel uit van dezelfde samenleving. Het is juist die verscheidenheid van individuen, die onze samenleving en ook ContactCare zo divers en bijzonder maakt.

Waarom zijn verschillen in taal, afkomst en cultuur zo belangrijk

In 2016 start ContactCare met meertalige klantenservice. Klanten van opdrachtgevers worden te woord gestaan in het Spaans, Engels, Frans, Duits en Nederlands. Dit zorgt voor een grote diversiteit op de werkvloer. Collega’s met verschillende in taal, achtergronden, culturen, nationaliteiten en religies werken samen aan één gemeenschappelijk doel: persoonlijk klantcontact voor de klanten van onze opdrachtgevers.

Diverse nationaliteiten, één team

De Nederlandse samenleving wordt gevormd door een verscheidenheid aan (sub)culturen. ContactCare omarmt deze gewaarwording met trots in Amersfoort: man, vrouw, jong, oud, Moslim, Jood, Christen en Atheïst werken hier samen aan één gemeenschappelijk doel: persoonlijk klantcontact voor iedereen.

Het personeelsbestand in Amersfoort bestaat uit meer dan tien nationaliteiten. Zo wordt er een internationale setting gecreëerd waarbij iedere klantenservicemedewerker zijn taal- en cultuurkennis in kan zetten zodra hij klantcontact onderhoudt. ContactCare is op een natuurlijke wijze veranderd van een authentiek Nederlands contactcenter naar een multicultureel bedrijf met een internationale mindset.

Sollicitaties op basis van kernwaarden

Het HR-team van ContactCare weet dat een divers service-aanbod in talen, vraagt om een unieke wervingsstrategie en een flexibele houding als organisatie. Flexibiliteit is niet voor niets een van de vijf kernwaarden.

“Werken met een team bestaande uit verschillende nationaliteiten, kost in de eerste fase tijd, maar zorgt er al gauw voor dat we gebruik kunnen maken van een ieders kracht en effectiever kunnen werken voor onze opdrachtgevers.” Aldus Sanne van Es, HR Manager ContactCare. “Ik vind de samenstelling van het huidige team een verrijking voor onze organisatie. Diversiteit is een must anno 2017. Kijk naar de opbouw van onze eigen beroepsbevolking maar ook naar de groeiende vraag van opdrachtgevers die internationaal ondernemen.”

Sollicitaties op basis van kwaliteit

Iedere sollicitant krijgt een test om de taalvaardigheid van de klantenservicemedewerkers te waarborgen. Iedere klant die belt, mailt of chat met een van de medewerkers, wordt te woord gestaan in een native taal. Om dit realiseren heeft ieder team een teamleider die de taal uitstekend beheerst. Zo voegt teamleider Sabine, na een aantal jaren te hebben gewerkt en gewoond in Frankrijk, Franse ‘jeu’ toe aan de organisatie. Zo weet zij alles over de cultuurverschillen tussen beide landen op de werkvloer.