Een van de belangrijkste onderdelen van effectieve communicatie is het luisteren naar de ander zodat deze zich begrepen en gehoord voelt. De L-S-D techniek staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Door deze techniek begrijpen zowel de zender als de ontvanger elkaar beter, waardoor de communicatie ook beter verloopt. 

Luisteren, samenvatten, doorvragen

Met de LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen) techniek zijn wollige of ingewikkelde verhalen om te zetten in duidelijke taal voor zowel zender als luisteraar. We leggen je uit hoe je dit, toch wat vreemde, ezelsbruggetje L-S-D eenvoudig toe kunt toepassen in de praktijk.

Luisteren

  • De L staat voor luisteren. Een ogenschijnlijk simpele opgave. Toch komt het met regelmaat voor dat een ander of jijzelf niet goed luistert naar de kern van het verhaal.  
  • Je hoofd heeft vaak al een antwoord klaarstaan op de vraag. Je denkt in dat geval al te weten wat de ander gaat zeggen. Hierdoor ontstaat er een gesprek met aannames, welke niet altijd even accuraat zijn 
  • Communicatie is altijd tweerichtingsverkeer tussen de zender en de luisteraar. Slecht luisteren zorgt voor enorme miscommunicatie en kan zelfs tot conflict leiden. Elkaar goed begrijpen, anders dan slecht luisteren, is hierin belangrijk. In het woord begrijpen zit het woord begrip.  
  • Aandachtig luisteren begint bij de mentaliteit van de luisteraarDoor elkaar uit te laten praten, te allen tijde bij de les te blijven en gefocust te blijven geef je iemand het idee dat je er voor hem of haar bent. Leef je dus in en stel je open. Pas dan pas heb je alle aandacht voor de andere persoon en zorg je ervoor dat diegene zich gezien en gehoord voelt. 

Tips in het luisteren naar gesprekken

  1. Leef je in, voel de ander aan en toon empathie 
  2. Buig voorover als je luister naar de ander in een fysiek gesprek.  
  3. Knik af en toe ja en geef af en toe aan dat je er aandachtig bij bent. Maak bijvoorbeeld geluiden als mhum 
  4. Maak oogcontact als je luistert in een fysiek gesprek. 
  5. Let op de intonatie van de stem bij de ander. Dit zegt veel over de mood van de ander. Lees hier meer over in onze intonatie en stemgeluid blog.
  6. Toon oprechte interesse in het verhaal van de ander.  

Actief luisteren? Hoe doe je dat eigenlijk? Een van de belangrijkste onderdelen van effectieve communicatie is het luisteren naar de ander zodat deze zich begrepen en gehoord voelt.

Samenvatten

Samenvatten gedurende een gesprek zorgt ervoor dat je zeker weet dat je de ander goed hebt begrepen. Herhaal in eigen woorden wat voor informatie jou ter ore is gekomen. Op deze manier controleer je of alle informatie op de juiste manier geïnterpreteerd wordt. Ook is het hiermee makkelijk om te laten merken dat er echt aandachtig geluisterd is. Daarnaast geef je een ander de kans om het verhaal aan te vullen of te corrigeren. Een bijkomstig voordeel is dat samenvatten een handige tool is om alle informatie nogmaals op een rijtje te zetten en inzicht te krijgen in welke vragen nog te stellen zijn. 

Samenvatten doe je door woorden te gebruiken als…. 

  • Heb ik goed begrepen dat…... 
  • Dus je wilt…… 
  • Begrijp ik het goed….. 

Doorvragen

Vaak schuilt er meer achter een verhaal dan gedacht. Om de dieperliggende boodschap te achterhalen is doorvragen van belangHet geeft inzicht in wat iemand beweegt of wat het onderliggende probleem is. Zonder gedegen door te vragen bestaat de kans dat waardevolle informatie blijft liggen. Doorvragen kan spannend zijn, zeker als het vermoeden er is dat hierdoor emotionele snaren geraakt kunnen worden. Door van tevoren aan te geven dat het aan de spreker is wat hij/zij deelt is dit op te lossen. Het is van belang om open vragen te stellen. Het geeft de gesprekspartner het gevoel om openlijk zijn of haar verhaal te doen. Vermijd vragen die beginnen met waarom? De ander voelt zich met een dergelijke vraag vaak minder vrij om openlijk te spreken.