Klantenservice in vier talen met native speakers van ContactCare
In gesprek met 50five
Iedereen smart
De wereld van Internet of Things-devices bestaat al even, maar volgens Manfred Klumpenaar is het omslagpunt waarbij het grote publiek enthousiast wordt nu breikt. Reden voor operationeel directeur van 50five, een dochteronderneming van Engie, om snel door te pakken. 50five richt zich op consumenten die via internet smart home devices kopen.
Van leuke gadgets naar echte life changing events
Volgens Klumpenaar is het een kwestie van tijd voordat consumenten alles willen verbinden. “Stap voor stap begint men de voordelen te zien van het ‘slimmer maken’ van de leefomgeving.” Voordelen ontstaan vooral als je er wat dieper induikt, zo geeft Klumpenaar aan. “Mensen zien een slimme thermostaat soms als leuke gadget voor op een verjaardagsfeestje. Als deze goed wordt ingesteld in combinatie met een smartphone of -watch, en dus ziet waar je je bevindt en daarnaast automatisch signaleert als een raam geopend wordt, kan deze vrijwel zelfstandig gaan functioneren. Je hebt er dan geen omkijken meer naar. Naast dat het je geld kan besparen, als je verwarming nu soms nutteloos aanstaat terwijl jij je in een andere kamer of zelfs buitenshuis bevindt, heeft het direct ook een duurzaam karakter.”
“Toen de samenwerking tussen ContactCare en 50five begon heb ik een training gekregen over de producten en de werkwijze van 50five. In de loop van de tijd ben ik steeds meer te weten gekomen over smart home producten en kan ik klanten voorzien van goed advies. Bij zeer complexe vragen kan ik doorschakelen naar de productspecialisten van 50five.”
Mounir El Hassani, Project Expert bij ContactCare
Concurrentie neemt snel toe
Veel bedrijven storten zich dan ook op deze markt. Ook de huidige grote e-commercespelers zien de potentie. 50five vindt het belangrijk om klanten goede service te bieden. “Als je mensen vijftien jaar geleden een iPhone had gegeven, wat hadden ze er dan mee gedaan? Precies, bellen. Maar dat kon daarvoor ook al. Niemand had destijds verwacht dat je het zou gebruiken voor je bankzaken, als agenda, routeplanner en noem maar op. Bij de nieuwe generatie van elektronica is dat niet anders. Mensen zullen hierin wat geholpen moeten worden. Vandaar dat wij ons richten op die extra service.”
In plaats van zoveel mogelijk verschillende producten te verkopen, richt 50five zich op enkele hoofdleveranciers per productgroep. Zodoende bieden ze een specialistische klantenservice, zodat de klant de meerwaarde echt leert gebruiken.
“Het is ons doel om zoveel mogelijk bereikbaar te zijn. Door de samenwerking met ContactCare die de eerstelijns klantcontact voor heel Europa uit handen neemt, is dit ook bij sterke groei goed mogelijk.”
Manfred, 50five

De samenwerking met ContactCare
“Het is ons doel om zoveel mogelijk bereikbaar te zijn. Door de samenwerking met ContactCare die de eerstelijns klantcontact voor heel Europa uit handen neemt, is dit ook bij sterke groei goed mogelijk,” zegt Manfred. “We hebben lang gezocht naar de juiste speler met voldoende technische kennis en besteden veel aandacht aan het opleiden. Het is fijn om te zien dat ContactCare ook bereid is te investeren in deze technische kennis. Daarnaast hebben we tijdens kantoortijden een goede ‘tweede lijn’ van eigen mensen die de apparaten door en door kennen.