Chapman formuleerde in zijn boek “The 5 languages of love” vijf verschillende manieren waarop je als mens je liefde kunt laten zien aan je partner.

Klantenservicemedewerker

Hieronder lees je hoe wij deze vijf ‘liefdestalen’ toepassen op onze klantenservice medewerkers en wat het oplevert:

1. Spreek je uit in positieve woorden

Positieve woorden in het dagelijks taalgebruik helpen om medewerkers verbonden te houden, met elkaar en met de organisatie. Maar wees duidelijk in je positieve formuleringen. Benoem specifieke kwaliteiten die je wil uitlichten zo nauwkeurig mogelijk: de goede oplossingen die je agents hebben aangedragen voor klanten, of hoe men in een bepaalde situatie echt goed leiderschap heeft getoond. Neem voorbeeldgedrag expliciet mee in de nieuwsbrief om te laten zien welke mooie stap een collega heeft gemaakt voor zichzelf en voor het bedrijf.

2. Geef de ander tijd en aandacht

Creëer regelmatig (iedere maand 15 minuten) momenten waarop je echt de tijd neemt om met je klantenservicemedewerker te spreken over zijn/haar doorgroeimogelijkheden en uitdagingen. Laat zien dat je echt geïnteresseerd bent in je medewerker. Wat motiveert iemand? Waar liggen de persoonlijke interesses? Waar zou iemand extra coaching in willen?

3. Beloon de ander

Eén van de meest gehanteerde en gemakkelijk in te zetten vormen van beloning van werknemers is de bonus, maar er zijn ook andere incentives mogelijk: een bos bloemen, een etentje, een bioscoopbon. Maar je kunt goed presterende klantenservicemedewerkers ook het recht geven om thuis te werken of als teamleider iemands shift voor enkele minuten overnemen als beloning voor het harde werk. Je laat zo zien dat je je agents waardeert, en dat inzet ook echt beloond wordt. De praktijk wijst uit dat beloning echt invloed heeft op het gedrag dat mensen vertonen.

4. Wees dienstbaar

Maak het werk gemakkelijker voor je werknemers. Laat ze meedenken over groei en voortgang van de organisatie. Laat een ideeënbox ophangen, verwijder obstakels die het werk lastig maken (trage systemen, apparatuur dat slecht functioneert, ingewikkelde software). Luister naar je team – en laat zien dat klantenservicemedewerkers belangrijk voor je zijn.

5. Maak ook fysiek contact

Nee. Met ‘fysiek contact’ bedoelen we niet het klamme handje op de schouder, of de ongewenste knuffel van de baas. Maar onderzoek heeft wel aangetoond dat kameraadschappelijke fysieke interactie om successen te vieren – de klassieke high five, of de box – de plezierige werkband en het vertrouwen tussen mensen versterkt. Dus probeer het eens.

(Zit een collega hier echt niet op te wachten, dan respecteer je uiteraard iemand grenzen.)
Het mooie van deze “5 talen van de liefde” is dat ze bijna universeel zijn – al zal bij iedere werknemer de ene taal beter werken dan bij de andere. Daarom kijken wij bij ContactCare altijd heel goed per persoon welke taal het beste past – zodat iedere klantenservicemedewerker op zijn eigen manier wordt gestimuleerd om persoonlijk te groeien en zo ook bij te dragen aan de bloei van de organisatie. Het kapitaal van je bedrijf is uiteindelijk toch je eigen personeel. Meer weten over hoe gemotiveerde klantencontact medewerkers jouw klanten tevreden houden? Neem hier contact op.