De dagen korter, de kerstversiering hangt weer in volle glorie en op elke hoek van de straat kan je een heerlijk versgebakken oliebol halen. Hoe 2020 voor ons was? Een korte review. 

ContactCare blikt terug

Een koude tijd maar tegelijkertijd de warmste tijd van het jaar is alweer in volle gang. We hebben het natuurlijk over december. De Sint is het land uit en de kerst nadert. Helaas vieren we dit jaar, vanwege het virus, een iets minder glorieuze kerst dan andere jaren. Desalniettemin willen we dit moment gebruiken om terug te blikken op het afgelopen jaar. Wat is ons opgevallen in 2020? Hoe zijn wij te werk gegaan en wat hebben we geleerd voor 2021? Wij delen graag onze ervaringen, moeilijkheden en mooiste momenten van 2020, en hopen ook jou te inspireren tot innovatie, groei en persoonlijke ontwikkeling!  

Thuiswerken

Een onvoorstelbare verandering van afgelopen jaar is dat veel bedrijven volledig of grotendeels vanuit huis zijn gaan werken. Ook bij ContactCare hebben wij deze stap gemaakt. Dat vroeg om een grote verandering in onze  dagelijks manier van werken. Allereerst moest uiteraard alles rondom techniek goed kloppen. Voor onze marketingafdeling was dat geen enkel probleem. Voor onze agent was dit een hele andere orde. Want hoe zorg je in een paar weken voor een ware volksverhuizing waar je in de normale omstandigheden een half jaar over zou doen? Gelukkig hebben we fantastische IT partners en een gezonde dosis flexibiliteit om snel door te pakken. Iedere medewerker kreeg thuis een volledig geïnstalleerde laptop geleverd inclusief headset en andere bijbehorende apparatuur. Het heeft wat voeten in aarde gekost en voor verschillende technische uitdagingen gezorgd, maar inmiddels staan alle systemen zo ingesteld dat thuiswerken erg goed gaat. We kunnen gerust stellen dat hoewel het noodzaak was het thuiswerk-experiment geslaagd is. We kunnen ons nu al niet meer voorstellen 100% op kantoor te werken. Dat belooft wat voor de toekomst!

Contact houden tijdens het thuiswerken

Bij ContactCare hechten wij veel waarde aan cultuur en gezelschap. Een glimlach kun je immers horen, zoals collega Chris van onze Academy zou zeggen. Het is dus heel belangrijk dat je, ook op afstand, contact houdt en met een goed gevoel naar werk gaat. Om dichtbij de teams te blijven hanteert ContactCare een duidelijk vergaderritme. Gedurende de maand heb je op vaste momenten vaste contactmomenten. Dit zijn bijvoorbeeld de Monthlies, de Weeklies en dagelijks de Dailies. In de Daily bespreek je samen met jou manager jouw KPI’s en probeer je er achter te komen of je iemand kan helpen of zelf hulp nodig hebt.

Tijdens de Weekly bespreekt elke afdeling de weekdoelstellingen en hoe deze te volbrengen. In de Monthly bespreken we de tussenstand van onze kwartaaldoelstellingen en hoe we ervoor staan. Zo is het hele bedrijf op de hoogte van de voortgang en weet je precies wat iedereen bezighoudt. Met als kers op de taart heeft ContactCare nog een dagelijkse afsluiting georganiseerd voor ons staffteam. Tijdens deze afsluitende bedrijfsbrede meeting delen we waar we waar uitdagingen liggen en hoe de dag is verlopen. Er wordt zelfs af en toe een gezellige digiborrel gedronken. 

Door te werken met vergaderritmes weet je 100% zeker dat je niets mist van je collega’s, dat er genoeg contact is tijdens het thuiswerken en dat er efficiënter wordt vergaderd. Let er op dat de dagelijkse bespreking ook maar kort duren, het gaat puur om de hoogtepunten. Heb je hulp nodig van een collega? Plan dan na deze meeting samen nog je moment in. Aan 15 minuten per dag heb je genoeg tijd. Al met al zorgt dit voor meer rust in de organisatie en krijgt iedereen toch de aandacht die hij of zij verdient. Kort samengevat: Stay in Contact and Care! Wil je meer weten over hoe jij efficiënt kunt vergaderen? Lees dan het managementboek ‘En nu weer aan het werk’ geschreven door Jasper, onze founder. 

Eenzaamheid hoog

Opvallend was de nog grotere eenzaamheid onder ouderen. Het is algemeen bekend dat veel ouderen zich eenzaam voelen. De Coronacrisis heeft er alleen maar voor gezorgd dat dit erger en erger werd, en niet alleen maar bij ouderen! Dit hebben onze klantexperts ook gemerkt. Veel mensen zochten tijdens hun gesprek naast hun hulpvraag ook naar een gesprekspartner als uitlaatklep. Helaas ziet het ernaar uit dat Corona ons land niet zomaar zal verlaten. Wat wij doen? Onze klantexperts nemen waar mogelijk de tijd voor deze eenzame mensen en proberen elke klant met een glimlach te laten ophangen. Maar dat niet alleenContactCare is het afgelopen jaar partner geworden van de DigiHulplijn. Hiermee dragen wij ons steentje bij aan de digitale inclusiviteit. Hierdoor krijgen digitaal minder onderlegde Nederlanders toch de mogelijkheid om deel te nemen aan het digitale verkeer. Dit maakt het leven net iets dragelijker, communiceren met anderen makkelijker en zorgen we samen voor minder eenzaamheid. 

Flexibiliteit

Thuiswerken, omgooien van je dagelijkse routine en een fijne workspace van je woonkamer, slaapkamer of thuiskantoor maken vraagt om flexibiliteit van je werknemers. Het niet meer dagelijks met collega’s in contact zijn op een fysieke manier, maakt werken erg anders. Het gehele team van ContactCare is hierin bijzonder flexibel gebleken. In de huiskamers zijn met behulp van een vergoeding arbo-proof werkplekken gerealiseerd. Er zijn volop zakelijke calls aan de gang om de operatie draaiende te houden en hoewel de koffiemachine er niet meer is om tegen aan te leunen is er af en toe toch ruimte om te chit-chatten. Want we moeten niet vergeten dat collega’s er vooral ook voor zijn om gezellige verhalen mee te delen. Om die reden hebben wij met regelmaat een online borrel zoals onze online Sinterklaasviering een paar weken geleden. Heb je onze sinterklaasblog al gelezen? Check het hier. 

Blijven innoveren in 2021

Onze doelstellingen voor 2021 liggen natuurlijk, net als in 2020, in het teken van voor elkaar klaarstaan. We weten niet wat 2021 ons kan brengen en of alle geplande bedrijfsfeestjes dit jaar wel doorgaan maar dat we voor jou klaarstaan is zeker. Een ander ding dat zeker is; dat thuiswerken houden we erin. Misschien niet volledig maar zeker gedeeltelijk. ContactCare merkt dat het hartstikke goed werkt om vanuit huis te werken. Om die reden zetten wij de trend in 2021 en de daaropvolgende jaren door. Daarnaast is ons goede voornemen om een nog groenere organisatie te worden waarin we pal gaan staan voor het welzijn van mens, dier en milieu. Zonder te veel te verklappen wordt 2021 dus een klapper van een jaar. Wil jij ook op de hoogte gehouden worden van alle ontwikkelingen in 2021? 

Wij van ContactCare wensen iedereen prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar!

Gratis download

Tips & Tricks voor klantcontact tijdens de feestdagen

Tips voor het feestseizoen. Hiermee zorg jij ervoor dat je er goed voorbereid in gaat. Weet wat er op je afkomt en zorg voor een goede mix aan kanalen waar je informatie kwijt kunt. Met deze tips ben je er, zowel voor, tijdens en na de feestdagen, klaar voor. Succes!