Klantenservice medewerker Jorik, is werkzaam voor een opdrachtgever waar de telefoon momenteel roodgloeiend staat. Hij deelt zijn ervaring over thuis werken, hoe hij omgaat met de drukte en geeft advies over klantenservice in tijden van Corona.

Klantenservice tijdens corona

In een paar weken tijd is de wereld om ons heen totaal anders. Wat is er verandert voor jou?

“Heel veel. Net als veel van mijn collega’s werk ik inmiddels vanaf 16 maart thuis. Ik ben nooit een voorstander geweest van thuiswerken, omdat ik werk en privé graag gescheiden houd. Maar gelukkig werkt alles vanuit huis technisch erg goed. Ik me houd aan dezelfde procedures als op kantoor qua werktijden, pauzes, etc. En dat gaat me goed af. Een beetje discipline is daarbij wel een veriste. Ik heb daarnaast het gevoel dat je met deze tijdelijke manier toch minder afgeleid wordt. Er wordt zoal minder gekletst dan op de vloer. De communicatie met je teamleden verloopt kort en bondig, waardoor je in extreme drukte sneller op zaken vooruit kan lopen.”

Er komt veel op je af in deze tijden, bijvoorbeeld qua drukte. Hoe ga je om met die plotselinge drukte?

“Vrij eenvoudig. Wat het belangrijkste is, is om overzicht en rust te bewaren. Het bijhouden welke vragen herhaaldelijk gesteld worden en de door de opdrachtgever verstrekte informatie accuraat te volgen.”

“Het belangrijkste is om overzicht en rust te bewaren.”

Jorik, Klantexpert bij ContactCare

Ik kan me voorstellen dat je in korte tijd veel informatie krijgt. Hoe zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft en niet ‘overstroomt’?

“Dit doe ik door zoveel mogelijk informatie te verzamelen en om te zetten in een concrete template voor mijzelf. Dit vormt de basis van informatie die ik naar buiten breng. Ook maken we gebruik van een chatkanaal waarin alle vragen gepost worden zodat iedereen op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen.”

En wat merk je bij de consument? Waar hebben ze vooral behoefte aan op dit moment?

“Ik zorg er voornamelijk voor dat consumenten gerust gesteld worden met duidelijke informatie over waar ze voor hun antwoorden terecht kunnen. Het is belangrijk in onzekere situaties zoals deze, om geen bevestigingen of toezeggingen te doen. Mensen reageren over het algemeen zeer dankbaar voor de verstrekte informatie, aangezien mensen er bewust van zijn, dat de situatie voor iedereen gecompliceerd is.”

Ik kan me voorstellen dat er meer emoties zijn onder mensen. Merk je dat,reageren consumenten anders dan voorheen?

“Je zou kunnen zeggen dat meeste mensen milder reageren in de soms erbarmelijke situatie waar ze in terecht zijn gekomen.”

Heb je tot slot nog een advies voor je collega’s in het klantenservice vak?

“Mijn advies is: houd de gesprekken kort, bondig, zeer empathisch en concreet. Alleen een luisterend oor doet al wonderen.”