Wetswijziging 0900 nummers 2017-07-06T12:12:10+00:00

Wetswijziging 0900 nummers

De regels betreffende 0900 nummers zullen drastisch veranderd worden vanaf 1 juli 2017.
Om u bekend te maken met de nieuwe regelgeving, zijn hieronder vier scenario’s gespecificeerd:

Scenario 1: vóór 1 juli en het nummer wordt gebruikt voor klantenservice

Tot 1 juli kunt u een tarief van 1 euro per oproep opleggen boven de normale kosten voor de 0900 nummers die u met uw klanten communiceert. Dit geldt bijvoorbeeld voor organisaties die het nummer specifiek communiceert voor klantenservice, maar ook voor organisaties die slechts een 0900-nummer hebben. Uiteraard is het ook toegestaan ​​om uw klanten geen extra kosten te betalen voor het bellen van het 0900 nummer.

Scenario 2: vóór 1 juli en het nummer wordt niet gebruikt voor klantenservice

Als uw organisatie duidelijk meerdere actieve nummers heeft, is het mogelijk om een ​​bepaalde tarief per minuut of per oproep voor een 0900-nummer in rekening te brengen. Een voorwaarde is op minstens een nummer als communicatie als klantenservicenummer. U kunt een tarief oplopen tot 1 euro per minuut of 1,40 euro per gesprek. Als een winstmodel is dit een minder aantrekkelijke optie, simpelweg omdat u niet wilt dat nieuwe klanten moeten betalen om klant van uw organisatie te worden.

Scenario 3: na 1 juli en het nummer wordt gebruikt voor klantenservice

Per 1 juli is u niet langer toegestaan ​​om een ​​extra vergoeding te betalen boven de normale oproepkosten voor een 0900 nummer dat u aanbiedt voor klantenservice. Dit geldt bijvoorbeeld voor organisaties die het nummer specifiek communiceert voor klantenservice, maar ook voor organisaties die slechts een 0900-nummer hebben. De nieuwe regeling vervalt het oude inkomstenmodel van de 0900-nummers.

Scenario 4: na 1 juli en het nummer wordt niet gebruikt voor klantenservice

Als uw organisatie meer actieve nummers heeft, zoals het communiceert met zijn zakelijke relaties, is het mogelijk om een ​​bepaalde prijs per minuut of per telefoon te betalen voor een 0900-nummer. Voor dat 0900 nummer kunt u een tarief oplopen tot 1 euro per minuut of 1,40 euro per oproep, op voorwaarde dat u ook een nummer aanbiedt dat uw klanten of zakelijke relaties gratis kunnen bellen of tegen de normale oproepkosten.

De voorwaarden die gelden voor het betalen van een toeslag zijn dat u geen extra kosten betaalt bovenop de gebruikelijke telefoongesprekken, en dat u het 0900-nummer niet wilt gebruiken voor klantenservice. Ik zal ook minstens een ander nummer naar klantenservice sturen. Nogmaals, een klantenservice nummer vanaf 0900 moet altijd zonder extra kosten beschikbaar zijn. Als een winstmodel is dit een minder aantrekkelijke optie, simpelweg omdat u niet wilt dat potentiële klanten moeten betalen om klant van uw organisatie te worden.

Aarzel niet om ons te contacteren, wij zullen u graag meer vertellen over de mogelijkheden!

Neem contact op